Et pålideligt og validt datagrundlag omkring egen sprogpædagogiske praksis er essentielt i et efteruddannelsesforløb. Alle hverdagsinterkationer har et sprogstimulerende potentiale, men dette udfoldes kun optimalt, hvis medarbejderen anvender sprogpædagogiske strategier og metoder, der skaber kvalitet og læring. Udfordringen er dog, at vi voksne for sjældent er opmærksomme på, hvordan vi rent faktisk bruger sproget, når vi interagerer med børn. Vi kan have en forestilling om, hvad vi gør og ihvertfald, hvad vi ønsker at gøre - dette stemmer dog ikke altid overens med virkeligheden.
For at afhjælpe denne udfordring bruger vi observationsværktøjet CLASS, som måler proceskvalitet i interaktionen mellem medarbejdere og børn. En CLASS vurdering giver den enkelte medarbejder meget præcis feedback på en lang række sproglige dimensioner - hvad fungerer, og hvor er der udviklingspotentialer. En CLASS-vurdering angiver fx i hvilket omfang den enkelte medarbejder stiller åbne spørgsmål, gentager og udvider et barns ytringer, stilladserer, og anvender et avanceret og nuanceret ordforråd. Med en CLASS-vurdering i hånden, kan medarbejderen opsætte konkrete og målbare mål for sig selv.

Digital understøttelse af CLASS
Med Nebula er det teknisk set enkelt at CLASS-vurdere den enkelte medarbejder. Man uploader blot en video af egen praksis til platformen. Så snart vi har vurderet videoen, modtager man en mail. Den enkelte medarbejder kan så se resultatet af egen CLASS-vurdering på Nebula. Vi har også mulighed for at give "tidsstemplet" feedback, hvor man kan trykke på en feedback-kommentar, hvoefter Nebula spoler frem til den del af videoen, som feedback-kommentaren vedrører: For eksempel "Her bruger du strategien stil åbne spørgsmål, bemærk hvordan barnet responderer med længere sætninger."
Nebulas videobiblioteker er samtidig alignet med CLASS. Således man kan gå ind og se eksempler på netop de strategier, hvor man har behov for at udvikle sig.
