Sprogvurdering 2 år og den fokuserede indsats i vuggestue og dagplejen
Det kan være svært at beslutte, hvornår man bør sætte ind med en fokuseret sproglig indsats over for et barn. Sprogvurdering har til formål at understøtte pædagogiske medarbejdere i vurderingen, og siden 2017 har det lovmæssigt været muligt for kommuner at fremrykke den lovpligtige treårsvurdering til toårsalderen. I den forbindelse har Børne- og Ungeministeriet stillet et nyt sprogvurderingsmateriale, "Sprogvurdering 2 år", til rådighed.
Formålet med materialet er at hjælpe pædagogiske medarbejdere med at vurdere, om et barn kan have brug for ekstra sproglig støtte, enten i form af en fokuseret indsats -- ekstra støtte, som det pædagogiske personale selv kan stå for --, eller i form af en særlig indsats, som indebærer involvering af andre fagprofessionelle såsom logopæder.
Selv om muligheden for at fremrykke sprogvurderingen giver nye muligheder for at lave tidlige indsatser, er der en lang række opmærksomhedspunkter forbundet med det også. Hovedsageligt skal medarbejderen være kvalificeret til at udføre og tolke sprogvurderingen, og medarbejderen skal også være i stand til at omsætte sprogvurderingens resultater til meningsfulde og systematiske indsatser. Vores nye uddannelse har til formål at klæde medarbejdere på til netop det.