Sæt fokus på elevers sprogtilegnelse med et oplæg eller en temadag
Sprogtilegnelsen er en proces, som aldrig slutter - og som er langt fra slut, når et barn starter i skole. For eksempel udvikles en betydelig del af ordforrådet igennem skolegangen. Det skyldes, at læring yder et særligt bidrag til sprogtilegnelsen. Når elever præsenteres for ny viden og fagbegreber, skal de også lære hvornår og hvordan denne viden og disse fagbegreber kan sættes i spil, og hvordan det nye relaterer sig til det, eleverne allerede kender. l Derfor er det vigtigt, at alle lærere og pædagoger opfatter sig selv som en slags sproglærere uanset, om de hovedsageligt underviser i klassiske sprogfag eller ej. Elevers udbytte af undervisning og øvrige læringsaktiviteter vil nemlig være delvist forbundet med, hvordan den enkelte medarbejder formår at udnytte det potentiale der findes i elevernes medfødte evne til at tilegne sig og udvikle sprog.
Hvilke teknikker og metoder kan medarbejderen anvende for at understøtte elevernes sprogtilegnelse i forskellige læringskontekster?
Når vi holder et oplæg eller en temadag for skolemedarbejdere har vi fokus på de konkrete metoder og strategier, som lærere og pædagoger kan anvende i deres daglige arbejde - uanset om de underviser i matematik, musik eller i et andet fag. Fordi tiden er knap -- vi har jer jo "kun" en aften eller en dag -- derfor fokuserer vi på, hvad der virker, og medarbejderne går hjemme med redskaber, som de kan anvende allerede den næste dag. Vores tilgang er forskningsbaseret og de metoder og teknikker vi præsenterer er evidensbaserede.